Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!
Tak – a teď budu nařčena z toho, že se vyhýbám pokroku ve školství. Nebo také, že nevěřím prohlášení vycházející z ministerského prostředí. Nebo že jsem divná, když plošné a navíc zdarma poskytované tablety vehementně neprosazuji.
Jistě, neprosazuji. A mám k tomu pádné důvody.
- Nemyslím si, že je resort školství připraven na tak velkou finanční zátěž. Doposud dokola omílané sdělení, že peníze nejsou, tedy není pravdivé? A nebo je a mělo se vždy jen doplnit, že zkrátka nejsou peníze jak na co? Zjevně na něco ano. I když – můžeme si tím být jisti? Není to náhodou čirý populismus? Další prohlášení, které není jaksi koncepčně dovedeno do praktické podoby, která by alespoň z hlediska financování dávala smysl? A pakliže tomu tak je, proč ona prohlášení, nesplnitelné vize?
- Nedomnívám se, že by naše školství mělo jen jediný zádrhel – absenci tabletů. Těch zádrhelů je více než dost a tablety nás z nich nejenže nevytrhnou, ale s největší pravděpodobností ani nic nevyřeší.
- Tablety nic nevyřeší proto, protože všechny předcházející pomůcky, když se o slovo přihlásily více, než bylo nutné, nadělaly spíše víc škody než užitku. Kupříkladu pracovní sešity. Měly zvýšit motivaci dětí k učení, měly udělat učení zábavnější, měly práci zjednodušit a zpřehlednit. To vše udělaly, ale za jakou cenu? Počítalo-li dítě na prvním stupni s tím, pracovní sešit, coby hezká doplňovačka je stále k dispozici a jinak se pracovat snad ani nedá, velmi narazilo na stupni druhém, kde mnozí učitelé pracovním sešitům už neholdovali a nutili děti klasicky psát. Výsledek? Ručičky bolely z toho úmorného psaní, padaly dotazy, proč je třeba napsat, že se něco něčemu rovná, když je možné dodat jen výsledek? Matematika ve zcela jiném rozměru... Kupříkladu. A teď, kde vzít jistotu, že to samé se nestane i prostřednictvím tabletů? Vždyť i ony mají motivovat, udělat učení zajímavější a zábavnější.
- Chyba, která se stala u oněch pracovních sešitů – tedy že byly používány více, než bylo nezbytně nutné, se stala z rozhodnutí učitelů. A nebo z vedení škol. Bohužel ještě stále je hodně kantorů, kteří pomůcky – sešity, učebnice, testy… -berou jako dogma, ze kterého nelze slevit. Co je v učebnici, to se musí probrat. Sešity je třeba mít vyplněné. Pomůcky, které velí. Ale přitom stále jen pomůcky – tedy něco, co má pomoci v rámci něčeho zcela jiného – vlastní práci učitele a dětí. Cíli, kterého chceme v hodině či během celého roku dosáhnout. Nic víc. Odkud tedy získat přesvědčení, že s tablety by to bylo jiné? Pomůcka jako pomůcka!
- Schopnost učitelů pracovat s výpočetní technikou není obecně na nejvyšší možné úrovni. Neznám moc kantorů, kteří by byli s to udělat power pointovou prezentaci, kteří by perfektně pracovali s excellem a kteří by byli schopni efektivně využívat možností Internetu. Snad až na učitelé vyučující informatiku. Tam se to vše jaksi očekává automaticky. Nicméně s tablety by děti nepracovaly pouze v hodinách informatiky! Učitelé by se tedy museli naučit s tablety pracovat sami. A museli by být lepší než samotné děti – a to už v tuto chvíli je dost velký úkol! Lze ho splnit? A v plném počtu?
- Tablety i dnes stále stojí dost peněz. Není to levná položka a otázkou tedy je, jak by školy, kdyby tablety dostaly, dále ošetřily jejich životaschopnost – tedy záruční a pozáruční servis, hmotnou odpovědnost, pojištění, výukové programy. Takové detaily, řekněme, které v praxi ale mohou lecčíms zamávat. Hlavou pana řídícího stejně jako lokálními školními financemi. To, co by se muselo investovat tady, to by nebylo na něco jiného.
- Tablety s největší pravděpodobností nevyřeší nic. To, co se doposud díky různým pomůckám, interaktivním tabulím, Internetu ve školách, hodinám informatiky atd. nepodařilo vyřešit doposud, to tablety samy o sobě také nevyřeší. Nevypadá to, že nyní máme děti chytřejší nebo schopnější než generace dětí předcházející. Třeba takový Internet – před několika lety byl povinně zaveden do škol s cílem mj. naučit děti pracovat s informacemi. Podařilo se to snad? Nemyslím si. Wikipedie jako základní, a mnohdy i jako jediný, zdroj informací vše jistila. Úkoly snadno a rychle! Žádná práce s informacemi se plošně nekonala, schopnost argumentace dětí se nezvýšila. Pomůcka zde je, ale když s ní učitelé a následně i děti neumějí pracovat, stává se ve výsledku kontraproduktivní.
- MŠMT je často osočováno, že má tendenci mít patent na vše. A že následně má potřebu ho i zavést povinně do praxe. A osočováno je právem. Byť před lety se systém rozvolnil, ředitelům se daly nebývalé pravomoce, zrušily se závazné osnovy a prostor se dal různým alternativám, dnes to vypadá, jako kdyby tento dřívější krok byl špatný. Jako kdyby ředitelé byli nekompetentní, jako kdyby do praxe a potřeb dětí a kantorů dostatečně neviděli. Jako kdyby nebyli schopni tu káru se vzděláváním táhnout sami dostatečně dobře. Je třeba tedy sdělit, ukázat, doporučit a přikázat. Otázkou ale je, zda tyto ukázky, doporučení a příkazy dostatečně dobré jsou. Zda naše školství posunou dál. Já osobně si to nemyslím, alespoň mě zatím o tom nic nepřesvědčilo. Na straně druhé se ale domnívám, že v obecné rovině je činnost ministerstva a její doporučení nanejvýš nutná. Systém jako celek plně funkční není a přítomnosti a ani budoucnosti naší země neodpovídá. Samozřejmě nevím, co jí odpovídá, jsem si ale jista, že k tomu dospějeme pouze cestou diskuse všech zainteresovaných s tím, že její názory a východiska budou brány v potaz, až opět dojde k nějakému závaznému rozhodnutí pro všechny.
Monika Kulová Skokanová
Jak učit islám?
Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.
Monika Kulová Skokanová
Kariérový řád pro učitele je prý hotov!
Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.
Monika Kulová Skokanová
Peníze jako lék na české školství?
Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?
Monika Kulová Skokanová
Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!
Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?
Monika Kulová Skokanová
Jsem dobrý učitel. Bez razítka!
Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Okřídlený sebevrah má odstrašit Čínu. Tchaj-wan pokukuje po minidronech
Premium Tchaj-wan v posledních letech posiluje svoji armádu v reakci na opakované provokace čínské armády....
Klitoris do učebnic patří. Porno může být i prospěšné, říká psycholožka
Premium Se sledováním porna má zkušenost přibližně 8 z 10 Čechů, říká čerstvý výzkum společnosti CZECHSEX....
Střelec na Fica jde do vazby. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný
Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...
Na trati z Ostravy do Třebechovic srazil vlak člověka, ten na místě zemřel
Na železniční trati v Ostravě-Třebovicích srazil v sobotu večer vlak člověka, na místě zemřel. Jeho...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1001x
web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz