Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naučme je učit se efektivně

Často se ve své praxi setkávám se zvláštním jevem - děti na 2. stupni základního školství se neumí efektivně učit. A byť se o to třeba i snaží, výsledek mnohdy neodpovídá vynaložené námaze.

Je to až paradoxní, když si uvědomíme, že již nějaký ten pátek školu navštěvují. Svou roli možná hraje to, že na domácí přípravu prvostupňových dětí dohlížejí ještě rodiče, možná i to, že některé školy domácím úkolům neholdují a rodiče sami pak tápou, jak učení doma pojmout (řeší-li to vůbec).
Faktem ale je, že příprava na výuku v rámci 2. stupně již vyžaduje jisté nasazení, práci s časem, zapojení pozornosti, paměti a jiného přístupu pro předměty vyžadující logiku či práci s informacemi. Není to snadné, určitě ne ve chvíli, kdy dítě není na pravidelnou domácí přípravu zvyklé. Obecně se má začínat po malých krůčcích, ale systematicky. Chybí-li tento postup z předcházejících let, o to těžší to pak dítě má. Ovšem - chce-li být úspěšné, záleží-li mu na školních výsledcích a má-li ambice dostat se na konkrétní střední školu, nemá jinou možnost, než se naučit učit efektivně.

A jak na to? Vyzkoušejte následující praktické tipy:

1) je dobré vědět, kdy psychická výkonnost dítěte je na vrcholu a kdy naopak na ústupu. Jinými slovy - učit se v době, kdy pozornost a koncentrace je na nule, protože se ke slovu dostala únava, je zcela nesmyslné. Jakmile dítě ví, v které části odpoledních hodin je v plné psychické síle, mělo by právě této doby využít k učení.

2) při učení by dítě mělo postupovat systémem: začínám nejsnadnějším, nejkratším, tím, co udělám spíše mechanicky, co už znám a teď si to jen procvičím. Do této kategorie lze zařadit opis slovíček, doplňování, vypracování příkladu dle vzoru, vypracování zápisu apod. Následují úkony, které jsou již náročnější, nicméně pro dítě atraktivní - tedy ty předměty, které má dítě rádo, nicméně v tuto chvíli pro něj představují již vyšší míru psychického nasazení. A teprve nakonec předměty „méně oblíbené“.

3) předměty vyžadující logiku (matematika, fyzika, chemie) dítě musí pochopit. Samozřejmě je možné se látku "našprtat" a logiku zahodit někam stranou, nicméně bavíme-li se o efektivitě učení, tak zařazení paměti do sféry působení logiky je zcela neefektivní - rozhodně v dlouhodobém horizontu. Dítě sice zvládne písemku v pondělí, ale v pátek bude zcela "mimo".

4) naopak předměty, které jsou založeny na informacích, které je třeba si zapamatovat, paměť již vyžadují. Nicméně, látka v obecných souvislostech je ve škole kantorem vysvětlována, tudíž, pochopí-li vztahy, příčiny a následky dítě již během výuky, má doma podstatně méně práce. Pak vlastně jen stačí si jevy a události připomenout a klíčová data zapamatovat.

5) ptáte-li se, jak si něco zapamatovat, ptáte se správně: každý člověk je nastaven na konkrétní postup - někdo je vizuální typ (tedy informace vidí - v knize, vlastní rukou napsány v sešitě apod.), někdo zase auditivní (potřebuje data slyšet - tedy opakuje si je, nahraje si je apod.). Specifikou je pak učení se anglickým slovíčkům - tam pak roli hraje koordinace ruky, oka a paměti. Proto se doporučuje každé nové slovíčko několikrát napsat, aby se ve výsledku jeho psaní (a také čtení) zautomatizovalo.

Paměť obecně hraje podstatnou roli v efektivitě učení. Děti na 2. stupni mají stále ještě dominantnější krátkodobou paměť oproti dlouhodobé. Proto mnohé děti sklouzávají k tomu, že se něco rychle (a relativně i snadno) naučí ve škole o přestávce těsně před hodinou. Jde o princip nasáklé houby, kdy dítě nasaje informace a při písemce (za 15 minut) je ze sebe vysaje. Nicméně ve struktuře dlouhodobé paměti se tyto informace neusadí a jsou-li pro dítě nutné (obecné testování, čtvrtletní písemky, roční opakování, přijímací testy na střední školu), pak je třeba jim věnovat náležitou pozornost a vracet se k nim, opakovat je. Posilování dlouhodobé paměti je v rámci 8. a 9. ročníku zcela na místě - na střední škole dlouhodobá paměť přichází ke slovu dost podstatným způsobem, maturita a závěrečné zkoušky jsou na ní de facto založeny.

O tom, jak se efektivně učit, se napsala celá řada knih. Můj výčet několika bodů je oním základním schématem, které je možno najít v jakékoli podrobné publikaci. Na straně druhé – někdy méně znamená více a nebýt zasypán informacemi hodně propracovaného materiálu může vést k motivaci oněch pár bodů prostě v praxi vyzkoušet.

Tak hodně štěstí a moře trpělivosti se sebou samým!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Monika Kulová Skokanová | čtvrtek 23.10.2014 15:38 | karma článku: 11,21 | přečteno: 671x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik