Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nic si z toho nedělejte!

Jak se cítíte, když Vám někdo něco vytkne? Mizerně? Poníženě? Jste rozzlobení, uražení? Nic nového pod sluncem - obvyklá reakce většiny lidí. To ale ještě neznamená, že je opodstatněná!

Kdysi jsem se dovedla urazit „do morku kostí“. Kritiku jsem špatně snášela a z toho, co mi bylo, možná i v dobré víře, sdělováno, jsem si ve finále nevzala nic. Právě kvůli tomu, že jsem se urazila. Neslyším, nemluvím – a kdo ví, zda s daným člověkem kdy ještě mluvit budu.

Teď jsem nad kritiku povznesenější. Nepropadám jí tak moc, umím si udržet odstup a již dlouho jsem se neurazila – nebo jsem neslyšela nic, co by k urážce vedlo?

Nepochybně jsme všichni xkrát v životě slyšeli, že je možno se na věci dívat z různých úhlů pohledů. A rozhodně to možné je. Obecně vzato totiž žádná jednoznačnost neexistuje. To, že věcem, situacím, potažmo lidem dáváme nějaké přívlastky, je jen věcí našeho pohledu - našeho názoru – byť si třeba myslíme, že pronášíme obecnou pravdu. Velký omyl! Žádná obecná pravda neexistuje.

A stejně tak je to i s postojem ke kritice. To, že se někdo po pronesení výtek urazí, je jen jedna varianta toho, jak můžeme zareagovat: „to, co slyším, není férové, šokuje mě, co si o mě daný člověk myslí, uráží mě to. To, co říká, není pravda“. A nebo ještě jinak – „to, co říká, je jen část pravdy a není fér, že tu další nedodal (kdyby se tak stalo, byl bych v lepším světle)“. A nebo ještě jinak – „jsem uražen, protože říká pravdu“. Nicméně urážka za tímto myšlenkovým tryskem je tak jako tak.

A teď trochu jinak. Jak? No tak, že se na kritiku podíváme z různých úhlů pohledů.

  • Pozorně poslouchejme. Vyplatí se to. Neskákejme kritikovi do řeči, nechme ho domluvit, nezačněme se hádat. Proč? Protože si tak dopřáváme čas – čas uvažovat nad tím, co je nám řečeno, jak bychom mohli reagovat, co na to říci. Čas a více informací poskytují větší manévrovací prostor.
  • Buďme upřímní. Pakliže sami sobě nehodláme lhát, přiznat, že něco z toho, co slyšíme, je ve shodě s tím, co si o svém konání myslíme my sami, je velmi úlevné. Kritik se třeba strefil do černého a my to víme, nicméně – najděte někoho, kdo chyby nedělá! Nenajdete, protože je děláme všichni. Dokonalý alibismus! A navíc se o něj můžeme opřít: „ano, máš pravdu, tohle byla chyba.“ Co na to kritik? Nic, vzali jsme mu vítr z plachet. Rozhodně na vlně dalších kritických myšlenek plout nebude. Přiznat chybu bývá velmi moudré.
  • Co když je za tím něco jiného. Často se stává, že snášíme hromy a blesky doprovázené přívalem slov, která ale nesdělují tu pravou podstatu věci, proč je kritik rozčílen. Nahlas sdělená úvaha – „mám dojem, že tady o tohle nejde, že ve hře je něco úplně jiného.“ – by to mohla rozlousknout.
  • Proč zrovna teď? Velmi dobrá otázka, protože mnoho kritizovaných sděluje, že výtky v dané chvíli nečekali. Tedy, proč teď? Odpovědí může být bezpočet, nicméně dané načasování je dobré brát vážně. Při hlubším ponoru by bylo možné na odpověď přijít (něco klíčového je před námi, tlačí nás čas, kritik nemá dobrou náladu a já jsem se jen „připletl“ do cesty, závidí mi, nachází se v těžké situaci – je pod tlakem…)
  • Proč zrovna takto? Je dost podstatné, jakou formu kritiky kritik zvolí. Obdrželi jsme email? Možná to chce mít černé na bílém, ideálně s naší odpovědí – následně si to založí. Jsme kritizováni před dalšími lidmi? Možná tím dává najevo svou převahu i před ostatními – v podstatě výstraha pro všechny. Dostáváme kromě kritiky i doporučení, jak věc dělat jinak? Jsme o to požádáni? Možná náš prohřešek není tak zásadní a nebo kritik není schopen projevit emoce tak, jak je cítí (tedy prohřešek zásadní je, ale kritik to není schopen podat natolik důrazně, aby to tak vyznělo) a nebo se s námi chce domluvit pro budoucnost – tedy to, co bylo, již bylo a podstatnější je to, co teprve bude.

Existují různé možnosti, jak se dívat na kritiku, rozhodně neexistuje jen jedna – byl to útok, tedy urazím se. Díky různým úhlům pohledů získáme jasnější vhled do situace, může se nám také stát, že samotného kritika nám bude líto. Nebo zjistíme, že řešíme něco, o co vlastně vůbec nejde. A nebo že jsme byli v nesprávném čase na nesprávném místě a vyřčená tvrzení tím pádem nemusíme brát nijak osobně. Zkrátka možností je spousta. Stačí se jen zastavit a v klidu zauvažovat, co se to tady a teď děje.

Autor: Monika Kulová Skokanová | středa 17.12.2014 9:20 | karma článku: 6,98 | přečteno: 423x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik